Elever med stora behov av stöd får individanpassad undervisning i Domsagas gamla lokaler
Från hösten 2023 kommer cirka fem till sex elever med stora behov av stöd och speciell anpassning i skolan få gå i en särskild undervisningsgrupp, som fått namnet SAGA, efter anrika Domsaga där undervisningen håller till.
Det är efter ett beslut från Barn- och utbildningsförvaltningen som den centrala särskilda undervisningsgruppen SAGA kommer att starta till hösten.
Med en central särskild undervisningsgrupp kan vi utveckla vårt arbete för att möta de elever som har störst utmaningar i sin ordinarie skolmiljö. Den kompetens som vi bygger upp där kan på sikt också utveckla andra verksamheters arbete med att utveckla anpassningar.
Idag har vi ett antal elever som vi inte lyckas anpassa undervisningen för, trots ett långvarigt elevhälsoarbete. Ibland det vara bra att bryta mönster, miljö och perspektiv för eleverna, säger Åsa Jerfsten, verksamhetschef i grundskolan.
SAGA tar emot elever i årskurs 4-9
SAGA:s verksamhet riktar sig till elever i årskurs 4–9. Platserna kommer inte vara sökbara utan det är den lokala och den centrala elevhälsan som startar processen och utreder om eleven behöver få en placering på SAGA.
Innan en elev blir aktuell för SAGA har respektive skolas elevhälsoteam (EHT) följt eleven under en längre tid och provat många olika åtgärder på skolan. Eleven hör fortfarande till sin hemskola och det är fortfarande elevens rektor som ansvarar för att eleven utvecklas i sitt lärande, säger Åsa Jerfsten, verksamhetschef i grundskolan.
Margaretha Brander som idag är rektor på Uslands skola, kommer att vara verksamhetsansvarig chef för SAGA på delar av sin tjänst. Margaretha har en bakgrund som specialpedagog och har lång erfarenhet av framgångsrikt elevhälsoarbete. Samarbetet med elevernas hemskolerektorer kommer att bli viktigt och professioner som psykolog, kurator och skolsköterska kommer att tillgås.
Under våren rekryteras personal till SAGA
Under vårterminen ska lärare och specialpedagog rekryteras och i kravprofilen framgår det tydligt att det här är unika tjänster.
För att jobba i vår SAGA-verksamhet måste man inte bara ha rätt formell utbildning, utan också ha erfarenhet av och trivas med pedagogiskt arbete med elever med till exempel neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, säger Åsa Jerfsten.
SAGA blir ett komplement till hemskolan
Centrala särskilda undervisningsgrupper har funnits tidigare i Sundsvalls kommun, men de lades ner för några år sedan. Åsa Jerfsten tror att många kommer att undra vad skillnaden blir och varför man åter igen startar upp en central undervisningsgrupp.
Då hade vi ett ansökningsförfarande och eleverna blev permanent placerade i de grupperna. Det ledde till en segregering av elever som Skolinspektionen gjorde nedslag på. Med den nya verksamheten får vi ett komplement till hemskolan där eleven kan vara kortare eller längre tid. Det är hemskolerektor som ansvarar för elevens utveckling även om placeringen blir på SAGA, berättar Åsa Jerfsten.
Senast ändrad: , klockan